N312: Ruurlo – Lochem

Provincie Gelderland, gemeente Lochem en politie verkennen de mogelijkheden om de N312 en de N821 in de bebouwde kom van Barchem veiliger te maken.

Bewoners ervaren de bebouwde kom van Barchem als onveilig. Wij onderzoeken daarom hoe we de veiligheid kunnen verbeteren.  

In 2022 voerden we werkzaamheden uit om de N312 buiten de bebouwde kom veiliger te maken en beter in te richten, passend bij de functie van de weg. Omdat het onderzoek naar de meest geschikte maatregelen binnen de bebouwde kom meer tijd vraagt, koppelden we dit los van het groot onderhoud en andere maatregelen aan de N312 in 2022 buiten de bebouwde kom.

Solitaire Verkenning bebouwde kom Barchem 

Op dit moment verkennen wij samen met gemeente Lochem en politie verschillende maatregelen om de N312 en de N821 door Barchem veiliger te maken.

Eerste schetsen in 2023 

Begin maart 2023 bespraken we met een klankbordgroep de eerste schetsen voor mogelijke varianten van de N312 en N821 in de bebouwde kom. We kijken zowel naar het handhaven van de huidige maximumsnelheid van 50 km/u als naar het verlagen van de snelheid naar 30 km/u. We hebben varianten uitgewerkt voor de vormgeving en inrichting van de vijfstakskruising in het centrum van Barchem. De klankbordgroep is vertegenwoordigd door onder andere lokale belangenorganisaties (bedrijven, agrariërs en loonwerkers uit Barchem en Zwiep,), openbaar vervoer, hulpdiensten, De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland. Hun lokale kennis, opmerkingen en aandachtspunten wegen we zoveel mogelijk mee in de verdere uitwerking van de varianten. In november 2023 vond de vierde bijeenkomst van de klankbordgroep plaats. Daarin bespraken we drie overgebleven varianten: nul-plusvariant (50 km/u), GOW30 en GOW50/ETW30.

Nulplus-variant (50 km/u): de komingangen van de N312 worden aangepast. Op de N312 en de N821 worden snelheidsremmende maatregelen getroffen om de snelheid van 50 km/u af te dwingen.

GOW30 variant: snelheidsverlaging naar 30 km/u op de N312, waarbij de N312 in asfalt wordt uitgevoerd en het verkeer op de N312 voorrang heeft op de zijwegen. Er worden snelheidsremmende maatregelen getroffen om de snelheid van 30 km/u af te dwingen.

GOW50/ETW30 variant: dezelfde maatregelen als in de nulplus-variant, met als extra: de N312 van Heidehof tot Schoolstraat en N821 tot Soerinkweg worden als verblijfsgebied ingericht. De snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u en de weg krijgt klinkers. We maken hier een gemengde inrichting zonder fietsstroken en zonder voorrangsregelingen.

Op de N821 verlagen we de maximumsnelheid voorlopig niet, omdat de weg buiten de bebouwde kom nog 80 km/u is. Wel passen we extra snelheidsremmende maatregelen toe om de maximumsnelheid van 50 km/u beter af te dwingen.

Inloopbijeenkomst

De uitgewerkte plannen willen we graag met belangstellende bewoners van Barchem delen tijdens een inloopbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst zijn ambtenaren van provincie Gelderland en gemeente Lochem aanwezig om uw vragen te beantwoorden. Wij vinden het namelijk ook belangrijk om te weten wat u van de voorgenomen plannen vindt. 

  • Dinsdag 20 mei 2025  
  • 19.00 tot 20.30 uur
  • Landgoedhotel Woodbrooke, Woodbrookerweg 1 in Barchem.

De bijeenkomst heeft een informeel karakter, er is geen plenair gedeelte. U hoeft zich niet aan te melden.

Reactieformulier

Wij horen graag van u wat u van het ontwerp vindt. Daarom kunt u hier een reactieformulier invullen.

Financiële haalbaarheid 

Van begin af aan was het nog niet duidelijk hoeveel budget de provincie en gemeente Lochem beschikbaar hebben en dat dit de uitvoerbaarheid van varianten kan beïnvloeden. Dit geldt nog steeds. We proberen hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te krijgen. 

Een eerste zeer globale kostenraming van de varianten is gemaakt. De provincie en gemeente Lochem bespreken intern hoe dit zich verhoudt tot de beschikbare budgetten en wat dit betekent voor het vervolg van de solitaire verkenning. 

Hoe dan verder?

Zodra inzichtelijk is welke budgetten beschikbaar zijn en wanneer, gaan de bestuurders van provincie Gelderland en gemeente Lochem afwegen welke variant wanneer uitgevoerd kan worden.

Meest verkeersonveilige locaties

Deze periode zetten we extra geld en aandacht in, om de verkeersveiligheid op onze wegen te verbeteren. Gedeputeerde Staten hebben een lijst met meest verkeersonveilige locaties, verspreid over de hele provincie, vastgesteld. Een deel van deze lijst pakken we in deze coalitieperiode aan. Bijvoorbeeld door wegen en kruispunten aan te passen. En door te werken aan veilig gedrag van weggebruikers. Het project N798 Oude Rijksweg/Hoofdlaan Putten is onderdeel van deze lijst.

Bereikbaar Gelderland

Kijk voor actuele werkzaamheden en eventuele omleidingsroutes op de site van Bereikbaar Gelderland.

Heeft u vragen?

Stel uw vraag via het vragenformulier of neem telefonisch contact op via 026 359 9999.