Project

In nauwe samenwerking met de regio, het bedrijfsleven en relevante kennisinstituten bouwt provincie Gelderland haar sterke positie op het gebied van Food & Agribusiness verder uit. Wageningen vormt in deze ontwikkeling het centrale middelpunt: met de WUR campus als hét kruispunt waar kennis, innovatie en bedrijvigheid samenkomen. Die bundeling van krachten trekt de aandacht van het (internationale) bedrijfsleven: de belangstelling om zich te vestigen in het hart van Foodvalley is groot. Positief voor Gelderland én positief voor Nederland dat zich graag profileert als kenniseconomie van internationale betekenis.
Een goede en vlotte bereikbaarheid van Foodvalley is een noodzakelijke voorwaarde om economische kansen te verzilveren. De bereikbaarheid van Wageningen staat echter onder druk en onderzoek laat zien dat die druk de komende jaren verder toeneemt. Daarom werkt de provincie aan het verbeteren van openbaar vervoer en fietsroutes. In overleg met de gemeente, het bedrijfsleven en belangenpartijen onderzoeken we maatregelen om de mobiliteit te vergroten en de files in en om Wageningen te verminderen.
Doorstroming
De route Nijenoord Allee – Mansholtlaan/Willem Dreeslaan is al een tijd een probleem. Bijvoorbeeld de rotonde bij de campus van de Wageningen Universiteit. Tijdens de spits stroopt het verkeer hier op. Dit stagneert de doorstroming op de routes van en Wageningen en van en naar de campus.
Economische belang groot
De bereikbaarheid van Wageningen en Wageningen Campus is essentieel voor de ontwikkeling van Foodvalley. Het gebied is een internationale topregio voor kennis en innovaties op het gebied van gezonde en duurzame voeding. We willen de kansen van Foodvalley benutten, nu en in de toekomst. Daarom is het belangrijk om de bereikbaarheid van Wageningen zo snel mogelijk te verbeteren.
Onderzoek
Samen met de gemeente Wageningen onderzoekt de provincie oplossingen voor het bereikbaarheidsprobleem. In het milieueffectonderzoek (MER) onderzoeken we daarom twee alternatieven: de Campusroute en de Bestaande route.
Provincie neemt voortouw
Om de bereikbaarheid te verbeteren neemt de provincie nu het voortouw bij de uitwerking van de maatregelen. Uiteraard blijven we afstemmen met de gemeente Wageningen. Het project ‘Beter Bereikbaar Wageningen' raakt ook de belangen van veel andere partijen, zoals bewoners, bedrijven en instellingen. Provincie Gelderland wil daar zo goed mogelijk rekening mee houden en heeft om die reden een klankbordgroep ingesteld. Overige participatie met bewoners en belanghebbenden vindt plaats in de vorm van ontwerpateliers en informatieavonden.
Onderzoek naar milieueffecten
Voordat we een keuze gaan maken voor één van de twee alternatieven, onderzoeken we de milieueffecten. In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) (PDF 7,2 MB), staat precies beschreven wat er in dat onderzoek wordt meegenomen. Het NRD was onderwerp van inspraak. De binnengekomen reacties zijn verwerkt, net als het advies van de Commissie m.e.r. zijn verwerkt. Gedeputeerde Staten heeft de NRD, waarvan Oplegnotitie (PDF 170 kB) en de Nota van antwoord (PDF 2,8 MB) onderdeel zijn, in september 2018 vastgesteld.
Klankbordgroep
De Klankbordgroep Beter Bereikbaar Wageningen is er voor belangen van bedrijven en organisaties uit Wageningen in het project Beter Bereikbaar Wageningen. Elke organisatie wordt door maximaal 2 personen vertegenwoordigd. De Klankbordgroep heeft een adviserende rol aan de provincie Gelderland bij formele besluitvormingsmomenten.
De Klankbordgroep komt bij elkaar als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Hierbij praten ambtenaren van de gemeente Wageningen en de provincie Gelderland mee om uitleg te geven. De vastgestelde verslagen vindt u hieronder terug. En daarbij een korte terugblik (PDF 54 kB).
Verslagen
- Verslag klankbordgroep 7 juli 2020 (PDF 230 kB)
- Verslag klankbordgroep 3 maart 2020 (PDF 235 kB)
- Verslag klankbordgroep 25 september 2019 (PDF 190 kB)
- Verslag klankbordgroep 20 juni 2019 (PDF 203 kB)
- Verslag klankbordgroep 28 februari 2019 (PDF 181 kB)
- Verslag Klankbordgroep 5 november 2018 (PDF 190 kB)
Nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen? Meld u zich hier aan voor de nieuwsbrief Beter Bereikbaar Wageningen.
Documenten
Overzicht van documenten vanaf medio 2017:
- Alternatief Bestaande Route - Intensiteit motorvoertuigen ochtend-, avondspits en etmaal (PDF 907 kB)
- Campusroute variant 1 - Intensiteit motorvoertuigen ochtend-, avondspits en etmaal (PDF 779 kB)
- Campusroute variant 2 - Intensiteit motorvoertuigen ochtend-, avondspits en etmaal (PDF 939 kB)
- Campusroute variant 3 - Intensiteit motorvoertuigen ochtend-, avondspits en etmaal (PDF 927 kB)
- Campusroute variant 4 - Intensiteit motorvoertuigen ochtend-, avondspits en etmaal (PDF 936 kB)
- Campusroute variant 5 - Intensiteit motorvoertuigen ochtend-, avondspits en etmaal (PDF 926 kB)
- Campusroute variant 6 - Intensiteit motorvoertuigen ochtend-, avondspits en etmaal (PDF 928 kB)
- Technische Rapportage Actualisatie verkeersmodel 2030 (PDF 4 MB).
- Schetsontwerp Algemeen Bestaande Route (PDF 1,7 MB)
- Schetsontwerp Campusroute variant 1 (PDF 1,7 MB)
- Schetsontwerp Campusroute variant 2 (PDF 1,7 MB)
- Schetsontwerp Campusroute variant 3 (PDF 1,4 MB)
- Schetsontwerp Campusroute variant 4 (PDF 1,7 MB)
- Schetsontwerp Campusroute variant 5 (PDF 1,4 MB)
- Schetsontwerp Campusroute variant 6 (PDF 1,7 MB)
- Overzicht varianten Campusroute en Bestaande Route (PDF 470 kB)
- Referentiebeelden (PDF 800 kB)
- Voortgangsrapportage Beter Bereikbaar Wageningen juni 2019 (PDF 550 kB)
- Communicatie en participatieplan Beter Bereikbaar Wageningen mei 2019 (PDF 280 kB)
- Voortgangsrapportage Beter Bereikbaar Wageningen februari 2019 (PDF 1 MB). Bijbehorende bijlagen.
- Notitie Reikwijdte en Detailniveau (PDF 7,2 MB)
- Advies van de Commissie m.e.r.
- Oplegnotitie (PDF 170 kB)
- Nota van antwoord (PDF 2,8 MB)
Overzicht van de verkeerskundige onderbouwing tot medio 2017:
- Kansrijke varianten april 2017 (PDF 6,3 MB)
- Ruimtebeslag en kosten bijlage 1 Variantontwikkeling en keuzes (PDF 4,7 MB)
- Ruimtebeslag en kosten bijlage 2 Simulatievraag Wageningen goed op weg (PDF 1,1 MB)
- Ruimtebeslag en kosten bijlage 3 Luchtkwaliteit Nijenoord Allee (PDF 542 kB)
- Ruimtebeslag en kosten variant B campusroute juni 2016 (PDF 1,9 MB)
- Ruimtebeslag en kosten versobering variant A 4 oktober 2016 (PDF 3 MB)
- Ruimtebeslag en kosten versobering variant A plus aanvullingen 26 oktober 2016 (PDF 3,2 MB)
- Ruimtebeslag en kosten voorkeursoplossing juni 2016 (PDF 3,1 MB)
- Simulatiestudie scenarios Wageningen februari 2015 (PDF 688 kB)
- Simulatievraag aanpak bereikbaarheid Wageningen september 2015 (PDF 5,8 MB)
- Samenvattende verkeersstudie Wageningen (PDF 3,5 MB)
- Bundeling rapporten Varianten Bereikbaarheid Wageningen (PDF 43 MB)
- De Groene Ruimte – rapport quickscan dassenbos 170327 (PDF 5MB)
- Presentatie verkeersstudie (PDF 623 kB)